Archives

Sommarkampanj Next Skövde

Skara Sommarland, Arena Skövde, Läckö Slott och Karlsborgs Fästning marknadsför sig tillsammans för att locka fler turister och stärka Skaraborg som ett besöksmål. Vid sin sida har de Skövdes destinationsbolag NEXT, Turistrådet Västsverige, Skaraborgs Kommunalförbund samt de kommunala turistorganisationerna i Skara, Skövde, Karlsborg och Lidköping.

Vi fick i uppdrag att utveckla och stärka marknadsföringen, skapa kommunikation som attraherar målgruppen, välja rätt kanaler samt projektleda den unika kraftsamlingen.

Pitcher´s Skövde

Vällagad mat, livesport och afterwork är en kombo som lockar många. Pitcher´s är en kedja av så kallade gastropubar som etablerat sig i ett flertal svenska städer. Gemensamt för pubarna är en satsning på mat av hög kvalitet i en avkopplande miljö. I Skövde är Pitcher´s en självklar mötesplats – både på vardagar och helger.

Det är många pubar, krogar och restauranger som slåss om gästerna så det gäller att synas och höras i bruset. Vi agerar kreativt bollplank och tar fram till exempel annonser och affischer.

Menyer Sällskapet

Restaurang Sällskapet i Skövde är inte bara en restaurang. De har ett eget koncept. De anser att restauranger alldeles för länge har utgått från sin egen verklighet och låtit gästerna anpassa sig. Först lunchöppet och sedan stängt tills det är dags att öppna för ”finätarna” när kvällen kommer. Därför är Sällskapet ett helt nytt sorts ställe; ett bageri, café, bar, restaurang och vinotek. Alltihop på samma gång. Det kallar de för gästfrieri.

Vi brukar ta fram deras menyer och vinlistor. Och vi blir lika hungriga (och törstiga) varje gång!

Sanova Varumärkesarbete

Sanova marknadsför badrumsprodukter som till exempel blandare, handfat, wc-stolar, badkar och badrumsmöbler. När företaget fick ett antal agenturer av nya varumärken i sin portfölj kände de sig efter ett tag rätt vilsna. De tappade fokus på vilka de var och hur de ville uppfattas av marknaden. Factum fick förtroendet att ta fram en ny varumärkesplattform. MER-konceptet som vi skapade ledde till att varumärket blev tydligare, att kunderna uppfattade Sanova som mer proffsiga och affärsmässiga, en stabilare försäljning, bättre betalt för produkterna samt ett bättre välkomnande hos såväl arkitekter som återförsäljare.

Tidning Region Örebro län

I den landstingsdrivna primärvården i Örebro län finns 26 vårdcentraler, Allmänmedicinskt forskningscentrum (SFC), Asyl- och invandrarhälsan, Ungdomsmottagningen samt vårdcentralernas jourmottagningar. De ger gemensamt ut magasinet Din Hälsa som handlar om att må bra och känna sin kropp. Med tidningen vill Region Örebro beskriva utbudet av hälsofrämjande aktiviteter som finns. Din Hälsa ska entusiasmera, stimulera och motivera invånarna att ta kontakt med vården för att prata om sin hälsa. Information och kunskapsbyggande är andra viktiga delar. Factum står för layouten.

DR Örebro Stadsbuss & Trafikverket

Att börja resa kollektivt handlar ofta om att bryta en vana. Ett bra erbjudande, som att testa stadstrafiken under en månads tid utan kostnad, är ett effektivt sätt. Länstrafiken Örebro skickade DR till boende i utvalda områden där resandet hade bra möjlighet att utvecklas. I utskicket skrev vi om vikten av att våga testa något nytt, att ta steget, att vara modig. Därav den charmige superhjälten.

Provåkarkampanjen ledde till en fördubbling av resenärer som i en utvärdering uppgav att de efter testtiden började åka buss dagligen eller flera dagar i veckan. Fritids- och nöjesresorna till Örebro centrum tredubblades.