Archives

Kampanj Länstrafiken Mälardalen

Trots alla uppenbara fördelar väljer alltför få att resa med kollektivtrafiken. Länstrafiken Sörmland, Länstrafiken Örebro och Västmanlands Lokaltrafik stod tillsammans bakom kampanjen ”Fattat”. Fokus låg på de som idag tar bilen till skolan eller jobbet. Målet var att få dem att lämna bilen hemma minst 1-2 dagar/vecka och väcka deras nyfikenhet på bussresande. Det handlar ju inte bara om att ta sig från A till B. Att åka buss är ett tryggt, enkelt och bekvämt sätt att resa. Dessutom bidrar man till en bättre miljö – och sparar pengar på köpet. Hur svårt kan det vara att ta det steget?! Vi visade människor som fattat ihop med information om fördelarna med att ta bussen och bra reskort.

Skaga kampanj

Vi hjälper Scandinavian Eyewear med att skapa säljande och varumärkesbyggande kommunikation för deras eget varumärke Skaga.

Skaga har ett arv, en historia och en designtradition som sticker ut i branschen. De har hittat ett klassiskt och tidlöst sätt att balansera en god form med funktion. Skaga strävar hela tiden efter att ligga i framkant både när det gäller hög kvalité och design. Vi förespråkade att de skulle värna om och lyfta fram det genuina och svenska. Att glasögonen görs i Sverige tydliggjorde vi borde framgå i kommunikationen. Det gjorde att vi kompletterade med en ny tagline – ”A piece of Sweden”.

För att nå en så bred konsumentmålgrupp som möjligt valde vi att kampanjen skulle synas på brickborden i samtliga X2000-tåg i Sverige, annonser i tidningen Kupé samt affischering på centralstationerna i Stockholm och Göteborg.

Kampanjen nådde hela 9 500 000 kontakter.

Sommarkampanj Next Skövde

Skara Sommarland, Arena Skövde, Läckö Slott och Karlsborgs Fästning marknadsför sig tillsammans för att locka fler turister och stärka Skaraborg som ett besöksmål. Vid sin sida har de Skövdes destinationsbolag NEXT, Turistrådet Västsverige, Skaraborgs Kommunalförbund samt de kommunala turistorganisationerna i Skara, Skövde, Karlsborg och Lidköping.

Vi fick i uppdrag att utveckla och stärka marknadsföringen, skapa kommunikation som attraherar målgruppen, välja rätt kanaler samt projektleda den unika kraftsamlingen.

Kampanj Next Skövde

Hur gör man för att hitta, skapa och utveckla kommunikativa motorer för att ge skjuts åt varumärkesarbetet? Destinationsbolaget Next Skövde har initierat ett samarbete mellan ett flertal av stadens framgångsrika företag. Offentliga och privata aktörer har gått samman för att i en kampanj tillsammans lyfta fram Skövde som en stark kommun att bo, leva och arbeta i.

Factum fick i uppdrag att ta fram och projektleda en marknadsföringskampanj med syfte att skapa nationell kännedom om kommunen och de företag som finns i staden.